Oostenrijk zomer 2003

Faschina - Freschenhaus
Freschenhaus - Hoher Freschen 2004m - Mellau

Doren - Schopenau (bus) - Schwarzwasserhutte:

We gaan met de bus mee, naar Schopenau. Daar gaan we met de kabelbaan naar boven toe.
Van hieruit gaan we pas echt wandelen. Het is mistig en erg bewolkt.
Na poosje gaat het dan ook regen.
                        Snel regen kleding aan, gelukkig kan dit na een tijdje weer uit. (en de rest van de week niet meer aan).

De tocht naar de hut toe is mooi. We lopen tussen de bomen grens, langs een alpenweide met koeien.
Mooi lopen en een goede temperatuur. In het beging van de middag zijn we bij de Schwarzwasserhutte.
Het lager in de hut is klein en vol. Het gaat gieten en er komt zelfs een hagelbui met mega grote hagelstenen.Schwarzwasserhutte
Drinken wat en werken het dagboek bij. Het is nu echt slecht weer.
We hopen dat het morgen wel droger is.

Schwarzwasserhutte - Widdersteinhutte:

Super slecht geslapen vannacht, door gesnurk van een opa. Heeft de hele nacht geregend en dat doet het nu nog steeds.
We ontbijten en vertrekken, nu is het gelukkig droog. Eerst klimmen naar 1851m, dan richting scharte 1867m.
Hier moeten we een stukje terug lopen. We dalen af naar heet plaatsje Baad 1244m.
Lopen door bos, heerlijk weertje lekker zonnig.

Baad is een echt toeristisch dorpje met veel restaurantjes. Nu moeten we nog 800m stijgen naar de hut.
Eerst door bos en later prachtige alpenweide. Het is hier echt schitterend, we hebben prachtige uitzichten.
Het wandelpad is prachtig en goed gemarkeerd overal.
Het is wel erg warm omhoog lopen, maar gelukkig het is droog! Boven op ± 2000m een prachtig uitzicht. Er vliegt nog een helikopter voorbij.
We kunnen de hut al zien liggen in de verte. Deze ligt zo te zien erg mooi.
Na ruim een half uurtje lopen zijn we bij de hut. Er is hier alleen geen water meer.
Als het goed is vanavond even om je een beetje te wassen.

Drinken eerst maar een bier, lekker buiten in de zon. We maken praatje met Duitse man (cowboy).
Hij vraagt of we bij hem in het lagger liggen. Dan zal ik weinig slapen want, zegt hij ze snurken allemaal.
Dat wordt dus weer een lekker nachtje. Dan als er wat water is even beetje opfrissen.
Er komt echt een pis straaltje van niks uit de kraan.

Vanavond staat er spaghetti op het menu. Het smaakt ons allebei heerlijk.
Wat lezen en nog even naar buiten toe. Mensen met drie kleine kinderen uit de vorige hut komen ook nog aan.
Per sms krijgen we het weer bericht. Drinken nog wat, smaakt best naar zo’n dagje wandelen. Buiten is er nog steeds zon, is nu wel frisser geworden.
Binnen kan je lekker in je T-shirt zitten. Het word echt gezellig in de hut.
Er is een man jarig. Hij gaat gitaar spellen en zingen liedjes.
Is een prachtige avond zowel binnen als buiten.

Widdersteinhutte - Biberacher hutte:

Het weer buiten ziet er prima uit, ben nog beetje aan het wakker worden in het gastenruim. Vanmorgen hebben we een uitgebreid ontbijt.
We gaan we eerst naar beneden. Onderweg kommen we twee mensen tegen van de Oostenrijkse televisie.
Deze stellen wat vragen en filmen ons. Dat is echt super leuk.
Zijn snel beneden, gaan nu naar het dorpje Schrocken. Zien nog een eekhoorn die snel een boom in vliegt als hij ons opmerkt.

We moeten het laatste stuk steil afdalen naar het dorpje. Kunnen hier eerst niks van een bakker of winkel vinden.
Gelukkig naar na vragen blijkt er een supermarkt te zijn. Slaan hier flink wat in en eten heerlijk.
Broodjes met vers beleg en we drinken koude ijsthee. Heel aardige vrouw bij de winkel, mag de water flessen vullen.
Gelukkig maar want het water is zo goed als op. In de hut was geen drinkwater behalve uit flessen dan.

Prachtige bergen

Lopen nu langs water, pad is in beging heel lastig te vinden. Moeten nu wel flink gaan stijgen. Het is echt super warm!
Prachtige uitzichten je kunt erg ver kijken nu. Het pad wordt nu veel beter.
Op 1400m komen we bij een houten hutje. Hier rusten we een tijdje lekker uit. Daarna klimmen we verder naar boven, maken foto’s en filmen.

Als we naar moe te zijn van het klimmen boven zijn, zien we de hut liggen. Het is een mooie hut en een prachtig uitzicht.
Je kunt hier ver kijken de verschillende dalen in. Frissen ons lekker op in de hut, hier is water genoeg.
Drinken buiten op het terras lekker een pot bier. Er zijn ook Nederlanders die voor het eerst een (georganiseerde) tocht maken.

Het wordt helaas watbewolkt, we gaan naar binnen toe. Eten super de luxe; soep, vlees, peetjes, macaroni en champignons, toetje (pap).
Het is aardig druk in de hut. Komt nog een buitje regen aan. Beetje lezen en zitten.

Biberacher hutte - Faschina:

Vanmorgen weer prachtig weertje. Eerst loopt het pad redelijk vlak, komen wel op smalle stukjes.
Stijl stuk met wat kabels naar Hockschurkle Furckle, zweten zeg dat laatste stuk klimmen. Dit pad is ook voor geoefende bergwandelaars bedoeld.
Boven aangekomen hebben we een prachtig uitzicht. Hier eten we dan ook gelijk wat brood.
Hebben op weg hier naar toe nog twee murmeldieren gezien.

Nu komt er een erg steile afdaling vanaf de scharte. Gelukkig een deel ook met wat kabels.
Het is even behoorlijk zweten. Op sommige stukken is het alleen maar losse steen en puin. Na een flinke afdaling weer klimmen, echt warm. Bovenaan rusten we bij een klein kerkje, erg mooi hier.
We drinken flink wat water, hebben echt een super dorst. Nu moeten we nog een heel stuk afdalen naar Faschina.
Naar benden lopen gaat nu niet meer echt zo fijn.

Na een tijdje zijn we in Faschinana, dit is een echt skioord (in de winter dan). Dus besluiten we door te lopen naar de Franz Jozef hutte.
Nog een klein uur naar boven dus weer, na een heel lange dag. Pa heeft ook wel wat last van zijn voet. Als we aankomen bij deze hut kunnen we niet blijven slapen!
Drinken eerst wat en na wat heen en weer gepraat worden we met de auto naar Faschina terug gebracht.

Het is gelijk al laat door al het gedoe met die hut. Na een douche gaan we eten, heerlijk. Nog wat luieren en opruimen.
Beneden nog wat drinken en dan lekker naar bed. Vandaag was de langste wandel dag, maar wel een mooie tocht.

Faschina - Freschenhaus

We vertrekken richting Damuls. Het is een goede temperatuur om te lopen.
Vanaf Damuls moeten we een lang stuk langs de weg lopen. Het is nu al behoorlijk zweten geblazen door de felle zon.

Via een alm lopen we naar een soort scharte. Eten op het gemak en zitten hier een uurtje, het is hier echt prachtig.
Er komt nog een helikopter langs, dat is altijd gaaf. Vervolgens gaan we verder langs een mooi pad.
Er staan hier heel veel koeien, er is verderop ook een grote alm. Nog even een stukje klimmen naar een kruis.
Dan weer klimmen en vervolgens geleidelijk afdalen naar de hut.

Bij de hut is het erg rustig. Even opfrissen (zuinig met water) en halve liter drinken (dan maar bier).
Bij de hut is een kerkje en een alpentuin. Het wordt wat frisser dus gaan we naar binnen toe.
We hebben hier vanmiddag heerlijk op het terras gezeten dus klagen we niet. Eten bergsteiger essen, dat is vanavond spaghetti met salade heerlijk!
Het is nog steeds wat zonnig, zien nog een zweefvliegtuig. We hebben er vandaag al een paar gezien, dat moet echt super zijn.Hoher freschen 2004meter

Nog wat lezen, schrijven en praten. Kijken nog even buiten.
Er is een prachtige zonsondergang. Snel even naar buiten en foto’s maken.

Freschenhaus - Hoher freshen - Mellau

Vanmorgen op tijd eruit, hebben weer ontbijt. Het weer is prachtig, zien de bergen in Zwitserland en de Bodensee liggen.
Ook zien we nog een luchtballon in de verte. Filmen nog wat en maken foto’s.
Moeten in de hut drinkwater kopen, want dat is er niet zo uit de kraan.

We beklimmen eerst de Hohen Freschen (2004m), hier hebben we een prachtig uitzicht.
Daarna dalen we af richting Mellau (720m).

Het eerst stuk van het pad beetje lossen stenen en slechte markering. Dit pad wordt dus niet echt zoveel gebruikt.
Prachtige bergen en almen in de omgeving. Het is diezig van de warmte. Later dalen we af langs een weggetje.
Beging van de middag zijn we in Mellau. Het is vandaag echt heel warm.
We moeten hier wachten op de bus dus lekker een ˝ liter bier drinken op het terras bij de bushalte. We gaan met de bus terug naar Doren.